Wat is Pinterest?
Door: Rob Meershoek
Pinterest is een van de vele social media sites en is opgericht in maart 2010. In feite is de site 1 grote verzameling prikborden waarop beelden kunnen worden “gepind”. Deze (prik)borden kunnen door een gebruiker zelf aangemaakt en beheerd worden. Hoewel het concept natuurlijk niet nieuw is, heeft de site zich mogen verheugen in een explosieve groei die haar in de top van de meest bezochte sites zet. In dit artikel gaan we in op het gebruik en redenen waarom je de site wel of niet zou willen gebruiken om je naam of product te promoten op het internet. Sinds kort is Pinterest ook beschikbaar in het Nederlands, naast het Engels, Frans, Spaans, Duits en Portugees, dus we gaan in dit artikel uit van de Nederlandse terminologie.
Hoe werkt het?
Pinterest werkt zoals de meeste vergelijkbare sites en is redelijk intuïtief. De site beschikt over een bruikbare helppagina waar je de meeste zaken goed uitgelegd krijgt. Hieronder een korte toelichting op de belangrijkste aandachtspunten.
Profiel aanmaken
Als je nieuw bent, dien je je eerst te registreren. Je kunt dit doen door een koppeling via een bestaande Twitter- of Facebookaccount te maken. Dit zorgt ervoor dat je respectievelijke volgers en vrienden op de hoogte worden gesteld van je aanwezigheid en dat je e-mail en enkele andere zaken direct worden overgenomen. De meest eenvoudige manier is om te registreren met een e-mailadres. Koppelen met Facebook of Twitter kan in een later stadium ook nog. Voor het registreren heb je een e-mail, gebruikersnaam en wachtwoord nodig.
Het scherm
Het scherm van Pinterest is redelijk overzichtelijk. Linksboven heb je de zoekfunctie, waarmee je kunt zoeken op beschrijvingen die gebruikers bij foto’s hebben geplaatst. Op dit moment is de zoekfunctie niet het meest sterke onderdeel van de site: in een pas verschenen boodschap wordt gemeld dat hier hard aan gewerkt wordt! Als je klikt op “Pinterest”, ga je naar het hoofdscherm waar je alle pins vindt van de borden die je volgt, gesorteerd op datum.
Via “Toevoegen” kun je een nieuwe pin of een nieuw bord maken. Via “Over” vind je algemene informatie over Pinterest zelf en via het menu onder je gebruikersnaam vind je alle gegevens over je account.
Instellingen
Zodra je profiel is aangemaakt, is het verstandig de instellingen te controleren en waar nodig aan te passen. Als je via Twitter of Facebook bent ingelogd, zijn sommige gegevens al gevuld. Let vooral even op de privacy-instellingen: indien gewenst kun je je pins blokkeren zodat ze niet worden gevonden door zoekmachines als Google. Zodra de instellingen naar wens zijn, kun je aan de slag!
Borden
Borden zijn de centrale elementen binnen Pinterest. Het zijn als het ware virtuele prikborden waarop afbeeldingen worden geprikt. Als gebruiker kun je een oneindig aantal borden creëren. Natuurlijk geldt ook hier de oude wet dat meer niet altijd beter is. Het interessante aan Pinterest is dat foto’s worden gerubriceerd op onderwerp/thema. Bij het aanmaken van een bord dien je te kiezen uit een aantal voor de hand liggende categorieën, maar binnen dat gegeven ben je vrij het bord naar eigen inzicht aan de wereld kenbaar te maken. Een belangrijke tip: houd het overzichtelijk! Allereerst voor jezelf, maar ook voor mogelijke volgers die geïnteresseerd zouden kunnen zijn in de onderwerpen waar je over wilt pinnen.
Pinnen
Als je een of meerdere borden hebt aangemaakt, kan het echte werk beginnen. Het pinnen van een foto op een bord kan op een aantal manieren.
- Eigen foto’s vanaf je computer pinnen doe je door te klikken op ‘Toevoegen’ en te kiezen voor ‘Een Pin uploaden’.
- Foto’s vanaf een webadres pinnen doe je door te klikken op ‘Toevoegen’ en te kiezen voor ‘Een Pin toevoegen’.
- Steeds meer websites hebben een “Pin it-knop”. Door hierop te klikken verschijnt een selectiescherm waarin je een keuze kunt maken op de beschikbare foto’s op de webpagina.
- Pin it button: via de “Goodies-pagina” kun je de pinknop toevoegen aan een werkbalk in je internetbrowser. Deze werkt hetzelfde als de hierboven genoemde “Pin it-knop”.
Zodra je een afbeelding hebt geselecteerd, verschijnt onderstaand scherm:
Kies via het selectiemenu een bord waarop je de betreffende foto wilt pinnen. Voeg daarna een beschrijving toe (maximaal 500 kakakters). In Pinterest draait het om de beelden, dus maak er niet een te lang verhaal van. Gebruik steekwoorden om de pin vindbaar te maken.Vink Facebook aan als je de pin direct wilt linken op je persoonlijke Facebook tijdlijn.
- Repinnen: een van de makkelijkste manieren om een pin op je bord te plaatsen is een pin van iemand anders repinnen.
De pin staat er en wat nu?
Ongeacht het onderwerp of achterliggende reden om foto’s te publiceren, is het uitgangspunt in het algemeen een zo groot mogelijk bereik te hebben binnen je doelgroep. Hiervoor is het belangrijk zorgvuldig af te wegen welke acties je kunt ondernemen om die doelgroep te attenderen op je aanwezigheid.
Een pin doorsturen, bewerken of leuk vinden
Op een bestaande pin, zowel van jezelf als van een ander, kun je een aantal acties uitvoeren. Klik op de pin en je gaat naar het volgende scherm:
- Leuk vinden: vanzelfsprekend biedt Pinterest de mogelijkheid je waardering uit te spreken voor een pin. Vanuit de foto kun je “liken” door op het hartje te klikken dat verschijnt als je de muisaanwijzer boven de foto houdt. Zodra een pin genoeg likes heeft, wordt deze opgenomen in de sectie “Populair”, wat een hoop extra aandacht oplevert. Het leuk vinden van de pin van een ander, zorgt er natuurlijk ook voor dat die ander wordt geattendeerd op jouw aanwezigheid.
- Repinnen: dit lijkt erg op retweeten in Twitter. De grote kracht van Pinterest is dat het repinnen voor alle partijen in principe voordelig is. Degene die repint, krijgt immers een makkelijke toevoeging op een van zijn borden en degene van wie een foto wordt gerepind, krijgt gratis meer aandacht door de bronvermelding.
- Bewerken: vanuit je eigen foto kun je aanpassingen doen door op de knop ‘Bewerken’ te klikken die verschijnt als je de muisaanwijzer boven de foto houdt.
- Facebook: like de pin op je persoonlijke Facebook tijdlijn. Het is niet mogelijk de pin rechtsreeks op een fanpagina te plaatsen.
- Tweeten: tweet de pin met Twitter.
- Insluiten: haal de html-code op om de pin in te sluiten op een webpagina op je eigen website.
- Pin rapporteren: rapporteer een pin als je vindt dat hier iets mis mee is. Pinterest heeft een beleid over de inhoud van pins.
- E-mail: stuur de link van de pin door naar het e-mailadres van een vriend of bekende.
Volgers en volgend
Als je een of meerdere borden hebt met foto’s die je met de wereld wilt delen, is het zaak om een publiek op te bouwen. In beginsel werkt dit precies als bij andere social media. Het verschil zit hem erin dat je bij Pinterest in feite niet de personen volgt, maar een of meerdere borden die door een gebruiker worden beheerd. Op die manier kun je je beperken tot thema’s die je interessant vindt, wat uiteindelijk het basisconcept is van Pinterest.
Kijk eerst eens rond in je eigen netwerk en zoek naar vrienden of bekenden waarvan je een of meerdere borden kunt volgen, eventueel door Facebookvrienden uit te nodigen. De volgende stap is op zoek te gaan naar gelijkgestemden. Als je bijvoorbeeld een bord hebt aangemaakt met beeldhouwwerken in een bepaalde stijl, ga je op zoek naar borden die een vergelijkbaar interessegebied hebben. De kans dat iemand die zelf ook een dergelijk bord beheert terug volgt, is logischerwijs groter, omdat de interesse er blijkbaar al is. Bovendien is een echt geïnteresseerde volger vanzelfsprekend veel waardevoller dan iemand die alleen terugvolgt uit beleefdheid: dit principe geldt overigens voor alle uit te voeren acties!
Groepsborden
Als beheerder van een bord kun je andere gebruikers uitnodigen medebeheerder te worden. Het leuke hieraan is dat je een bord op kunt bouwen met gelijkgestemden. Zo kun je bijvoorbeeld een bord aanmaken met als thema een bepaalde stijlperiode en vervolgens uit je netwerk mensen uitnodigen waarvan je denkt dat die iets kunnen toevoegen aan dit onderwerp. Er zit ook een keerzijde aan: er is weinig controle over de pins die door anderen worden gedaan. Met name in populaire groepsborden (met veel volgers), wordt hier nogal eens misbruik van gemaakt. Het is dan ook de kunst selectief om te gaan met het uitnodigen van andere beheerders, maar als dat lukt, biedt het wel goede mogelijkheden om gezamenlijk iets moois neer te zetten.
Waarom Pinterest
Pinterest groeit zoals gezegd in een rap tempo. Een van de belangrijkste redenen voor die groei is de laagdrempeligheid in combinatie met de mogelijkheid tot eindeloos doorlinken naar URL-s. Dit biedt een hoop potentie, bijvoorbeeld voor het uitdragen van een portfolio naar een groot, nieuw publiek dat puur op visuele prikkels reageert.
Laagdrempelig is de site voornamelijk doordat geïnteresseerden zich niet aan hoeven te melden bij de site om toch alle foto’s te zien. Dit is een enorm voordeel, zeker als je ervoor kunt zorgen dat er een goede flow ontstaat tussen je eigen site en Pinterest.
Mede door de snelle groei en de laagdrempeligheid is het een behoorlijke uitdaging om ervoor te zorgen dat juist jouw borden en pins zich onderscheiden van de vele andere. Als je hier echter in slaagt, is het potentiële bereik de gedane moeite zeker waard.
ROB MEERSHOEK
Rob Meershoek is zeer actief op social media, Pinterest, Twitter (@robbum) en facebook. Hij is samen met zijn vrouw Saskia eigenaar van Kunsthandel Artentique. Voor meer informatie over Kunsthandel Artentique kunt u terecht op de website Rob en Saskia Meershoek www.artentique.nl, een like op hun facebook pagina wordt bijzonder gewaardeerd. Dan blijft u tevens op de hoogte van de interessante kunst die Rob met u wil delen.