De 3 grootste vooroordelen over marketing
In mijn trainingen leer ik kunstenaars hoe ze hun inkomsten uit het bedrijfsleven kunnen vergroten. Om dit voor elkaar te krijgen is het nodig dat je aandacht besteedt aan je marketing. Helaas hebben veel kunstenaars vooroordelen over marketing.
Dat is best jammer, want zoals je vast weet kloppen vooroordelen lang niet altijd. Hoog tijd dus om de 3 grootste vooroordelen te weerleggen!
1. marketing is ingewikkeld en tijdrovend
Je hebt als kunstenaar wel iets beters te doen! Daarnaast is het stomvervelend en je weet ook gewoon niet waar je moet beginnen.
Ingewikkelde en tijdrovende dingen; daar houden de meeste kunstenaars niet van! Ze zorgen ervoor dat je verlamt en niets meer onderneemt. Maar er is een oplossing!
Door een ingewikkelde en tijdrovende klus in stukjes te hakken, creëer je overzicht en maak je hem behapbaar. Een paginadik marketingplan maken is dus nergens voor nodig. Wat wel nuttig is, is een lijst met een aantal actiepunten erop die snel resultaat geven.
Voorbeelden van zulke actiepunten zijn:
- elke maand een netwerkbijeenkomst bezoeken en de dag erop mensen die je gesproken hebt gaan volgen op twitter of een link-verzoekje sturen op LinkedIn.
- je bestaande opdrachtgevers een e-mail sturen om je nieuwste werk of dienst onder de aandacht te brengen
- testimonials van tevreden opdrachtgevers op je website plaatsen
Door deze 3 kleine acties uit te voeren, zul je al een enorm verschil gaan merken!
Door naar het tweede vooroordeel over marketing.
2. marketing is vervelend en past alleen bij supercommerciële types
Marketing is alleen vervelend als jij het vervelend maakt! Veel kunstenaars denken dat marketing synoniem is voor manipulatie en mensen dingen door de strot duwen die ze helemaal niet willen hebben. Fout!
Marketing is juist heel geschikt om jouw eigen stijl naar voren te brengen, zodat je de opdrachtgevers krijgt die bij jou passen. Je kunt er zelfs creatief in zijn.
Het is niets meer en niets minder dan heel duidelijk uitleggen aan jouw doelgroep welk probleem je voor ze op gaat lossen en waarom jij dat zo goed kunt.
Niks vervelends aan toch? Je wilt tenslotte graag bedrijven iets waardevols aanbieden.
3. marketing is voor kunstenaars not done
Kunstenaars zijn namelijk absoluut niet commercieel en vinden geld niet zo belangrijk. Ze denken dat goed betaald worden betekent dat je naar de pijpen van je opdrachtgever moet dansen en geen vrijheid meer hebt om je met hart en ziel te richten op wat je het liefste doet.
Dat is jammer, en bovendien onjuist. Als jij een waardevol aanbod hebt is het niet meer dan normaal dat anderen je daar goed voor willen betalen. Daar is niks mis mee! Integendeel; als je anderen heel goed kunt helpen zullen ze alleen maar blij zijn dat ze jou hebben kunnen vinden. En om gevonden te worden is het belangrijk dat je je marketing op orde hebt.
Dus: pas je marketing aan aan jouw situatie, persoonlijkheid en stijl, zodat jij de opdrachtgevers krijgt die jouw werk verdiend!
En ze leefden nog lang en gelukkig…….
Maaike van Steenis
Maaike van Steenis is trainer en leert kunstenaars hoe zij hun inkomsten uit het bedrijfsleven kunnen vergroten. Meer informatie is te vinden op haar website www.gemstoneprojecten.nl.
Via deze site kun je ook de gratis Actiechecklist aanvragen om in 10 stappen zelf je inkomsten te vergroten.